Budějovický Budvar, n.p. ukončí k 6. červenci 2012 obchodní spolupráci s pivovarnickým koncernem Anheuser-Busch Inbev (dále jen ABI). ABI zajišťoval od ledna 2007 na základě smlouvy o výhradním obchodním zastoupení na území USA import, distribuci a marketing prémiového světlého ležáku z Budějovického Budvaru, který se v severní Americe prodává pod značkou Czechvar.
Smlouva uzavřená v roce 2007 byla v souladu s tehdejší strategií ABI, který chtěl využít dynamicky rostoucí poptávku po importovaných pivech v USA. S cílem stát se největším importérem prémiových a super-prémiových značek do USA vytvořil ABI dokonce specializovanou obchodní divizi. V roce 2006 hledal ABI do svého portfolia kvalitní český super-prémiový ležák a značka Czechvar nejlépe splňovala jeho představy. Budějovický Budvar nabídku ABI k obchodní spolupráci přijal, neboť prostřednictvím této smlouvy se mu otvírala historická příležitost k využití největší distribuční sítě na území USA a v důsledku i k zásadnímu navýšení exportu do USA. Smlouva se týkala pouze obchodní spolupráce v USA a nijak neovlivnila probíhající spory o značku Budweiser v ostatních zemích. Po změně vlastníka (ovládnutí skupinou InBev) v roce 2008 se ve společnosti ABI změnila obchodní koncepce a poklesl její zájem o dovoz importovaných značek do USA (ABI získal pro severní Ameriku široké portfolio značek původní skupiny InBev).
„Náš partner bohužel zásadním způsobem neplnil obchodní cíle, kterých měl podle smlouvy dosahovat,“ říká Ing. Vlasta Kociánová, prodejní manažerka Budějovického Budvaru pro severní Ameriku. „V roce 2011 splnil ABI prodejní cíl, k němuž se zavázal ve smlouvě, pouze ze 30%. Nesplněním objemu prodeje došlo k závažnému porušení smlouvy, které nás v lednu 2012 vedlo k rozhodnutí o ukončení spolupráce s ABI. Tento týden vyprší šestiměsíční výpovědní lhůta a distribuci Czechvaru v USA od 7. července převezme náš nový importér,“ dodává Vlasta Kociánová.
Novým importérem se stane společnost United States Beverage (dále jen USB). Je to společnost zaměřená na import a marketing super-prémiových a tzv. „craft beer“ značek do USA se sídlem ve Stamfordu, Connecticut. „Ve společnosti United States Beverage pracuje tým špičkových odborníků. Očekáváme, že v příštím roce prodáme v USA kolem 9000 hektolitrů Czechvaru a věříme, že se prodej bude dynamicky zvyšovat i v dalších letech,“ uzavírá Vlasta Kociánová. USB disponuje silnou distribuční sítí po celém území USA a nabízí široké portfolio super-prémiových značek z celého světa: Murphy’s Stout a Red Ale z Irska, Tiger Beer ze Singapuru, několik značek The Grupo Damm ze Španělska (Estrella Damm Lager, INEDIT, Daura), Tona Cerveza z Nicaragui, Kalik z Baham, Brasseurs de Gayant z Francie nebo španělské speciály Black Dog Ale.